6 nov. 2016

KÖTTBULLAR I UGN

 
  • Vilket väder! Riktigt hård vind och ösregn. Snökaoset som skulle bli idag missade visst Jönköpings city men det gör inget för jag har sommardäck till på tisdag. Men vädret gör att vi stannar inne och myser idag. Jag har druckit många kolla cappuccino och läst bok. Sönerna leker med kompisar och så har vi sett några avsnitt av Blindspot, Adam och jag. Den serien är så bra! Missa inte - finns på Viaplay.
 

Jag har stått i köket med. Jag gillar att baka och laga mat fast jag inte äter så mycket av det söta själv längre :) Doften av nybakad kladdkaka och ugnsstekta köttbullar blandas. Det är kladdkakans dag i morgon om ni vill ha en anledning att baka.


 
Ugnsstekta köttbullar är så mycket godare och bättre i konsistensen än stekta och man slipper stekoset. Det är verkligen smidigt när man gör större satser, som till exempel till jul eller om man har hittat färs till bra pris. Då gör jag många köttbullar och fryser in. Idag har jag gjort köttbullar på ca 500 g färs till lunch. Det är jag Josef Adam och RN kompis till sonen som är här, som snart ska äta. Till serverar jag kokt potatis gräddsås lingon och inlagd gurka.

  • Enkelt recept jag gör på känn, utan att använda mått:
  • 500 g köttfärs
  • ½ dl ströbröd
  • 1 dl mjölk
  • 2 msk finhackad lök
  • 1 ägg
  • 1 tsk salt
  • 1 krm vitpeppar
  • 1 krm svartpeppar

Gör så här:

Blanda ströbröd och grädde. Låt svälla 10 min. Lägg i färs, lök, ägg, salt och peppar. Rör till en jämn smet. Forma färsen till jämna bullar. Lägg dem i en smord plåt/ugnsform. Sätt dem i en 225 grader varm ugn i 10-15 minuter (tills de fått fin färg) Skaka gärna formen efter halva tiden.

När köttbullarna är färdiga, låter jag dem vila under lock i 10-15 minuter så bildas det mer sky som jag gör en god sås på.

Ha en fin eftermiddag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar