29 okt. 2016

Sticker ut hakan och höjer rösten för de minsta. Politik?!


Jag tycker folk ska få tycka och tänka som de vill. Vi människor är så olika och vi är inte stöpta i samma form. Det som passar mig är kanske inte alls rätt för dig... Jag tycker inte vi behöver påpeka och rätta varandra. (Vem gillar en "besserwisser "!?!) Låt människor vara och tycka och vara som de vill 
UTOM NÄR DET SKADAR NÅGON ANNAN.
 
Det var nog därför jag slutade jobba politiskt när Josef föddes. För att det blev så mycket pekpinnar. (Jag har suttit i fritidsnämnd socialdistriktsnämnd gymnasienämnd kommundelsråd programråd mm)

 

Men nu gäller det mitt yrke som jag haft i 27 år!!! Jag älskar mitt arbete som förskollärare. Det finns inget som är så stimulerande som att få se barn utvecklas och lära sig och framför allt ha roligt. Min arbetsplats är toppen både för barnen och vuxna. Men att vistas i den miljön 40 h i veckan är galet mycket och jag som vuxen orkar knappt med det. Och jag har rast, pauser och kan styra arbetet...

Nu är det förslag att vi ska ge barn till föräldrar lediga rätt att gå heltid 40 H i veckan. Galet!

Jag är för valfrihet och att peppa andra istället för att höja pekfingret. Men här tror jag ALLA som arbetar i förskolan, oavsett politisk färg, är överens om att heltid, 40 h inte är bra, när en förälder är hemma med ett yngre syskon. Vi som vistas där måste höja rösten åt barnen. Jobbar du i förskolan!? Säg din åsikt högt för en gång skull. 


"Tänk om någon kunde bemöda sig med att undersöka vad de berörda barnen tycker om saken, att de inte hörs i debatten är ett stort problem."


"Fråga förskollärarna i en undersökning!!! Och undersök gärna hur många förskollärare, med barn som är 3 år eller yngre som har första barnet hemma, jämfört med de i andra yrken... jag tror den undersökningen visar en del."


Dessutom är det skattepengar som finansierar detta och då finns det andra stora behov inom förskola / skola. Eller?


 


Signalen till föräldrar, med detta förslag, blir att barnen behöver förskolan mycket mer än sina föräldrar. Går man 40 tim hinner man inte ha många timmar med föräldrarna. Jag träffar så många osäkra föräldrar som tror att barnen har det bättre hos mig på förskolan för att samhället ger den signalen. Att de missar massor när de inte är med på allt. De kan inte ha mer fel. 


En förälder är den allra viktigaste personen i ett barns liv.


 



4 kommentarer:

  1. Du har så rätt. Detta är totalt vansinne. Man får verkligen hoppas att inga föräldrar är så egoistiska att de utnyttjar detta. Stackars barn som blir utsatta för detta. De kommer verkligen känna att nu betyder syskonet allt för mamma och pappa, nu betyder jag inget alls.

    SvaraRadera
  2. Jag såg på nyhetspanelen på Nyhetsmorgon idag då detta diskuterades. I Stockholms kommum får man ha syskon på förskolan 30 t i veckan. Carin da Silva var med och hon är en av dom som just nu utnyttnar detta vilket hon fått väldigt mycket kritik för på sin blogg. Hon säger själv att det ALDRIG skulle funka för henne att ha sin treårige son hemma hela dagarna. När jag fick mittt andra barn på 90-talet fanns inte den möjligheten och min då 4-årige son fick sluta på förskolan och vara hemma med mig och sin lillebror på heltid. Jag upplevde inte det som något problem. Vi brukade gå till öppna förskolan ett par gånger i veckan och jag hade även förmånen att få hjälp av mina föräldrar. Jag kan tycka att 15 timmar i veckan borde räcka för att syskonet ska kunna få sina behov tillfredsställda. Det är inte okej att skattepengar ska gå till att finansiera att mammor ska få egentid med sin bebis!

    SvaraRadera
  3. Jag såg på nyhetspanelen på Nyhetsmorgon idag då detta diskuterades. I Stockholms kommum får man ha syskon på förskolan 30 t i veckan. Carin da Silva var med och hon är en av dom som just nu utnyttnar detta vilket hon fått väldigt mycket kritik för på sin blogg. Hon säger själv att det ALDRIG skulle funka för henne att ha sin treårige son hemma hela dagarna. När jag fick mittt andra barn på 90-talet fanns inte den möjligheten och min då 4-årige son fick sluta på förskolan och vara hemma med mig och sin lillebror på heltid. Jag upplevde inte det som något problem. Vi brukade gå till öppna förskolan ett par gånger i veckan och jag hade även förmånen att få hjälp av mina föräldrar. Jag kan tycka att 15 timmar i veckan borde räcka för att syskonet ska kunna få sina behov tillfredsställda. Det är inte okej att skattepengar ska gå till att finansiera att mammor ska få egentid med sin bebis!

    SvaraRadera
  4. Fast heltid kan ju vara ännu längre! Här är det 15h och tyvärr 3h/dag igen. Så var det när jag var arbetssökande också och dottern (4år) fick gå 7:45-10:45. Skolan började 8:30 så det var hur dumt som helst. Den andra 4-åringen från avdelningen kom 10 i övrigt var det bara 2-3-åringar. När jag sedan startade mitt företag så kunde jag välja tider och hade 5h/dag - 3dagar i veckan. Betalade naturligtvis för full tid annars hade ingen plats funnits om vi behövde gå upp i tid. Barn till arbetslösa borde få gå fler timmar (eftersom en ska söka arbete på heltid), men jag förstår inte varför man som föräldraledig vill sätta en 1,5åring i förskolan! För så ser ju verkligheten ut. När mina stora var små (1997 & 1999) fick syskon inte vara på förskolan och det gick bra det med. Nu började de inte förskolan innan yngsta blivit två år.

    SvaraRadera