6 okt. 2016

En knöl i bröstet


När jag var nyinflyttad för en månad sedan upptäckte jag att det satt en spegel utanför duschen. Inte så kul syn, men där märkte jag att jag hade en liten knöl på bröstet. I storlek som en större hasselnöt. Tänkte att det är nog bara nån körtel men så ringde min kompis och berättade att en vän till oss fått tillbaka sin bröstcancer, nu spridd i kroppen. Så jag ringde vårdcentralen dagen efter. Jag var där för två veckor sedan och läkaren kände knölen och skrev remiss till Mamografi.

Fick tid ganska snabbt och den tiden var i onsdags morse. Nu var knölen mindre och syntes inte på utsidan längre så jag tänkte avboka... Men så tänkte jag på min älskade vän Linda som inte finns längre och då var avboka inte aktuellt längre.

Undersökningen tog tid eftersom jag kom på remiss. Vanliga Mamografibilder men inte vänta på brevsvar som det brukar vara. Läkare skulle titta på bilderna direkt och ultraljud skulle göras. Det såg bra ut. Jag hade flera vätskefyllda, helt ofarliga, cystor i bröstet. Precis som jag trodde.

Nu är det oktober och rosa bandet månad. Kolla era bröst och sök läkare om något är annorlunda. Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar