29 juni 2016

Mycket intressant utflykt!!! Spinalonga spetälske ön

I morse ringde kl redan kl 7 eftersom vi skulle på en dagsutflykt. Jag vaknade redan 6:05 när solen gick upp eftersom vi inte dragit för gardinen ordentligt men jag lyckades somna om. Redan kl 7:30 gick vi mot matsalen för frukost. Det var redan varmt. Så lugnt och skönt det var i matsalen så tidigt. Vi åt tillsammans alla i vårt stora sällskap. Vid 8:30, gick vi mot bussen som skulle hämta upp oss, en bit från hotellet. Så vackert det var att åka över Kreta och se små samhällen. På vägen i den sköna luftkonditionerade bussen berättade guiden om historias på Kreta.

Vi stannade i en vacker liten hamnstad Aigos Nikoloaos där vi skulle åka med en båt, st Nicolas. Först skulle vi göra ett badstopp i en vacker badvik, Kolo kita, med turkost vatten. Åh, Medelhavet var helt fantastiskt där! Kristallklart!

När vi kom tillbaka till båten efter ca en timme, hade de grillat kött som serverades med fetaostsallad. Det smakade gott att äta till havs.

Sedan åkte vi till Spinalonga den gamla spetälska koloni på en ö. I slutet av 1800-talet blev spetälska otroligt utbrett på Kreta. Man visste inte hur sjukdomen smittade. Alla var extremt rädda för spetälska och man vågade inte titta en smittad i ögonen. En del städer hade så att den som var sjuk fick gå med en bjällra om halsen så alla kunde gå undan när de kom.

1901 kom en lag: om du tror att du är smittad måste du gå till läkare. Är du sjuk kommer det stå på första sidan i tidningen.
1903 kom det en lag om att är du smittad måste du åka till kolonin på ön. Du får lämna allt du har och din familj kvar på fastlandet, om du är sjuk. 1904 åkte första till Spinalonga. De hade så lite att leva av och fick inga förband eller salvor till sina sår. De fick aldrig lämna ön. Först på 1940-talet fick de det drägligare för då kom andra greker t ex från Athen, med utbildning dit och styrde upp så det blev ett väl fungerande samhälle. De ställde  krav på Kreta att få förnödenheter för ett mer drägligt liv på ön.
1948 hade en amerikans läkare hittat medicin som hjälpte och
1957 flyttade den sista personen där ifrån.
Idag är det ett museum och utflyktsmål.

Båten tog oss tillbaka till hamnen i Aigos Nikolaous och vi gick en liten runda i stan sedan tog bussen oss hem.

På kvällen åt vi buffé och spelade Uno på balkongen hela sällskapet.

Bilder kommer i ett annat inlägg!