18 mars 2016

Min vän Linda dog - jag ÄLSKAR mamografi


Idag har jag gjort en mammografiundersökning. Ni vet "pressa brösten platta" mellan två glasskivor i en sådan där scanner.


Det känns alltid lite "så där knepigt" att stå där med brösten fladdrande framför en kvinna som man inte känner, men jag tänkte att hon ser några 100 bröst per dag, så för henne är det väl som vilken kroppsdel som helst.

Anyway. Det gjorde inte ett dugg ont att pressa ihop brösten den här gången. Men så platta och långa de kan bli :) Jag har ju gått ner en massa kg och mina bröst är väldigt mycket mindre än innan så jag upplevde det inte alla så fysiskt obehagligt som jag brukar. Jag älskar faktiskt att vi får göra mamografi.

Fysiskt var det inte jobbigt men psykiskt är det fruktansvärt obehagligt. Jag förlorade min älskade vän Linda p g av bröstcancer. (Läs hennes blogg!!) Hon var inte ens 34 år fyllda så hon hade inte börjat med mamografi :( Hon var en sån vän som man blev glad ända in i hjärtat av att prata med. Alltid glad och omtänksam. Snart är det fem år sen jag förlorade min älskade vän och tre små pojkar förlorade sin mamma.

Så för att inte behöva möta hennes öde....Gå på Mamografi när du blir kallad. Kom ihåg att själva undersöka era bröst tjejer. Gör det en vecka efter mens, det är rådet som jag har fått.

#blogg100

1 kommentar:

  1. Hej,
    Håller med.... Gå dit, bara gör det. Och kolla brösten en vecka efter mens. Det kan vara det viktigaste du gjort i livet. Tro mig, jag vet. Kram!

    SvaraRadera