14 mars 2016

Bästa våffeltipset

I går efter att vi badat och relaxat ville pojkarna ha banana split och våfflor. Eftersom jag gör allt för mina pojkar ;) gjorde jag såklart både och.


Här är mitt eget recept på våfflor som jag tycker är väldigt bra. Mycket ägg i för ner matiga våfflor och bubbelvatten för frasigheten.

Ingredienser

  • 3½ dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 0,5 tsk salt
  • 3 ägg
  • 3,5 dl mjölk
  • 1 dl bubbelvatten (går byta mot mjölk)
  • 100 g smält smält

Till servering:

  • 2 dl vispgrädde

Gör så här:

Blanda vetemjöl, salt och bakpulver i en skål. Tillsätt ägg och mjölk. Vispa till en jämn smet. Tillsätt det avsvalnande smöret och sist bubbelvatten. Hetta upp våffeljärnet. Pensla med lite smör före första laggen.
Grädda våfflorna och servera med sylt och vispad grädde.

#blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar