17 dec. 2015

Bältros

Jag är glad att jag tillhör en vårdcentral med bra tillgänglighet. Direkt efter jobbet åkte jag till Wetterhälsan. De har drop in och man är ALLTID VÄLKOMMEN (inte som där jag gick innan, där man var tvungen att överdriva sina symtom för att få komma). 

Jag har efter min febervecka haft ont i sidan, på huden. Trodde att jag legat för mycket i sängen och att mitt revben skavt. "Smala människors problem" som jag inte är van vid .... Men vid minus 45 kg skaver mina revben när jag ligger på sidan :) Men efter två dagar med otroliga brännsmärtor i huden dök ett rött utslag upp och ett till, flera stycken. Hela min sida halva ryggen och halva magen bränner som ett skärp av eld. Som när man bränt sig jättemycket i solen. Jag har varit väldigt trött och yr i huvudet och kände att jag nog behövde kolla upp vad det var. Jag satt där i väntrummet med en näringslösning, sån som pensionärer dricker, eftersom jag känt mig ganska svag efter jag var sjuk har jag druckit 1-2 sånna om dagen. 


Inte nog med att jag dricker Fortimell "pensionärslösning" jag hade ett virus som drabbar mest äldre. Bältros! Jag blir så trött! Har varken tid eller lust att vara hängig nu. Men jag hade tur. Jag kom inom 72 timmar från första symtom så jag fick en medicin som kan lindra virusets framfart. Jag ska äta 5 st 800 mg tabletter om dagen i en vecka, kl 6,10,14,18 och 22. Aciklovir STADA. Tydligen har de ingen effekt om man börjar senare än 72 timmar (helst 48 h) efter första symtom. Jag väljer att skriva om det här eftersom det finns jättedålig och tvetydig information om bältros på nätet. 

Tydligen är det allt vanligare att de drabbar även yngre. Gärna om man är lite nedsatt som jag var efter en veckas feber och säkert p g av min stora viktnedgång på kort tid. Mitt Ferritinvärde (järndepåerna) var väldigt lågt trots att jag ätit järntabletter i flera månader. Jag kan fortsätta  jobba för bältros smittar inte och ger inte vattenkoppor. Det är inte luftburen smitta, som vattenkoppor, utan det kan bara smitta vid direkt hudkontakt och då ge en person som inte haft vattenkoppor det - inte bältros. Bältros får bara personer som haft vattenkoppor och inte vid smitta av någon annan. Viruset ligger latent i kroppen och triggas i gång t ex av en infektion eller av stress. Så äldre människor får inte bältros av barnbarnens vattenkoppor eller tvärtom.

Får du brännsmärtor i huden som solsveda deluxe (Helvetes eld kallades bältros för förr och det stämmer) sök vård! Bältros är inte att leka med. Jag är glad att jag inte fick det i ögat eller örat som en del får.

Jag lägger några bilder här, inte trevliga, men för att ni ska kunna se hur det kan se ut. Men när man börjar få blåsor har det redan gått några dygn. Så sök vård vid första symtomen. Det kan se väldigt olika ut beroende på vilket stadie det är i.

Nu hoppas jag denna 7 dagars kur gör mig pigg och att det inte breder ut sig mer.

 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar