3 apr. 2015

Det är inte bara hur man har det...

Det finns ett talesätt - Det är inte bara hur man har det... utan hur man tar det. 

Jag tycker det är så sant!

En del fokuserar allt på hur jobbigt det är, det som går fel och de ser inte allt det bra. Det blir så jobbigt att leva då. Oavsett hur bra de faktiskt har det så finns det alltid något att gnälla över...

Jag skulle idag kunna fokusera på att jag hade väldigt, väldigt ont i magen igår kväll och idag svider det i magen när jag äter. Tre av barnen har soleksem och J som är riktigt känslig får det svårt idag när det inte är en moln på himlen. Hemma väntar en stor räkning på nästan 10 000 och lönen var inte så stor. Jag skulle också kunna fundera på och känna skuldkänslor över att min pappa sitter ensam hela påsken på äldreboendet eftersom min familj och min vuxna dotter som, bor i vår stad, är här. Jag kan säkert hitta fler saker som är riktigt jobbiga, om jag vill.

Sen finns det människor som har det väldigt tufft med sjukdom eller ekonomiska svårigheter där de faktiskt inte har till det som behövs och ändå ser de det positiva i livet. Naturen, det vackra vädret, sin familj och så vidare.

Läste precis en härligt positiv Facebook status från en väninna på Facebook - Hon har två ganska små barn och genomgår tuff cellgiftsbehandling mot sin cancer. Det är andra gången hon har cancer i sitt unga liv. Ändå väljer hon att se det bra just idag.

Genom att fokusera på det positiva blir det så mycket lättare. Det finns alltid något som är bra. Och är man allra längst ner på botten kan det bara bli bättre.

Jag fokuserar alltid på det positiva, en optimist näst intill "uppe i det blå" men hellre det än "tänk om jag kunde ha lite flyt nån gång" 

Min liv kan verka "glassigt" men jag har verkligen inte haft ett lätt liv mellan 20-45 år, om man fokuserar på motgångar som sjukdom, dödsfall, skilsmässor, brustna drömmar. Allt beroende på hur man ser det och hur man fokuserar.

Vilken underbar långfredag!

G L A D   P Å S K  TILL ER ALLA

2 kommentarer:

  1. Tack för uppmärksamheten, jag håller med dig! Det finns så mycket fint att fokusera på, det blir bara bättre om man väljer att tro på det goda!
    Kram i

    SvaraRadera
  2. Kram fina Ida!! Jag beundrar din styrka.... Tror att det är svårt att se det positiva emellanåt men håll ut! Kram

    SvaraRadera