1 apr. 2015

Bra på att skynda mig

Jag är bra på att vara snabb. Att ha många saker på gång och att göra saker snabbt, effektivt och bra. Är det bra egentligen? Är jag bra på att göra ingenting och ta det lugnt? Nej, inte speciellt. Jag borde bli bättre på att ha oplanerade dagar ibland på helgen, dagar då jag bara lufsar runt i mjukisbyxor och inte gör något.

I ett nummer av tidningen Förskolan läste jag om mindfullness för barn och vuxna. Om att kunna ta det lugnt och göra ingenting. Att vara närvarande i nuet.

I dagens stressade uppkopplade samhälle behöver vi träna på det.

Jag läser just nu en bok som jag även läste förra året: VÄXLA NER 77 sätt att leva bättre på mindre. En så intressant bok av Karin Lilja. Jag har lånat den på biblioteket. Ett tips att läsa den om man är intresserad av frivillig enkelhet. 

Galet samhälle där man behöver skriva böcker om att växla ner och att behöva fundera kring lugn och ro, mindfullness i förskolan.

1 kommentar:

  1. Så sant Märkligt att det ska behövas skruvas om

    SvaraRadera