12 aug. 2013

En kost som fungerar!

Jag är på väg igen! På väg neråt i vikt alltså, så skönt. Två veckor har resulterat i 3,5 kg. Hälsporren jag har haft ont av hela sommaren är borta!

Lågkolhydrat kost är det som funkar för mig!!! LCHF men inte helt strikt.

När jag äter LCHF äter jag protein i alla former (ägg, kött, fisk, skaldjur, kyckling), grönsaker, nötter och mejeriprodukter. Jag har valt att även äta rotfrukter, frukt och bär. Allt detta innehåller kolhydrater, men i mindre mängder. Jag utesluter bara de kolhydrater som kan göra mig sjukt sötsugen och som jag egentligen inte behöver.

Varken vitt socker, gluten eller mjöl är livsnödvändigt! Kolhydrater, fibrer och vitaminer får jag i mig från frukt och grönsaker, mineraler får jag från nötter, frön och kött. Med LCHF får jag i mig allt jag behöver!!!

Mjöl och stärkelse kan jag vara utan (det ger mig i längden en massa problem, som sötsug sjukdomar och karies.)

Jag får ganska ofta höra - Man blir trög i huvudet av LCHF, för hjärnan behöver kolhydrater.

Det är delvis sant. Hjärnan behöver glukos som energi. Men den glukosen behöver vi inte få i oss från socker eller mjölmat. Glukos kan kroppen tillverka ifrån fett och aminosyror från protein. (Jag får dessutom i mig lite kolhydrater varje dag, från grönsaker, rotfrukter, frukt, mejeriprodukter, nötter och bär.)

Jag överdriver inte fettmängden men jag använder fullfeta produkter och inget light. Innan åt jag mängder med kakaosmör i form av 200 G Marabou....

Prova om du har svårt att stå emot sötsaker och stoppa efter lagom mängd.

Första veckan med LCHF kan du få ont i huvudet och känna dig seg, men det är omställningsbesvär som går över....

Jag säger inte att detta är rätt för alla men för mig är det rätt :)

Inte är det svårt heller:


Dagens middag, vanlig köttfärssås (färs, lök, svamp, tomatkross) blandad sallad, fetaost, lite Cream fraîche. (Sonen fick spagetti till.)

Ren enkel mat!

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar