18 dec. 2012

Julklappar? Och Boktips

Vad ger ni till er barn i julklapp? Mobiltelefon, surfplatta eller TVspel? Jag läste en så bra och intressant artikel i Dagens Nyheter där forskare uttalar att tiden framför skärmarna hotar barns lärande, läsning, kreativitet och framtida relationer.

Visst vill du ditt barns bästa? Då får du inte glömma att ge dem julklappar som hjälper dem att stimulera kreativitet, läsning och relationer. Böcker, ett vanligt hederligt sällskapsspel, en pulka eller annat utelekredskap eller en legobyggsats att bygga tillsammans med en vuxen eller ett syskon.

Mina pojkar vill gärna spela dataspel eller TV-spel. Men jag försöker begränsa skärm-tiden och varje kväll läser vi högt för dem. Nu har jag hittat en kapitelbok som funkar både för 6 och 10-åringen. Jag försöker hitta sådanna. Tips! Sist läste vi:


Megakillen blir superkändis
av Martin Olczak

I dag började vi på:


Iris Karlssons värsta sommar
av Elin Lindell

Båda är jättespännande, jag vet för jag har läst båda för de äldsta barnen på min förskola den här terminen.

Båda finns på biblioteket att låna alldeles gratis och de finns även att köpa på nätet om man vill.

Att spela en omgång Fia, barn monopol eller UNO med barnen är väl investerad tid tycker jag.

2 kommentarer:

  1. Så santen smidigt att sätta dem vid TVm

    SvaraRadera
  2. Hos oss funkar Suneböckerna till alla tre

    SvaraRadera