17 mars 2011

Har bestämt mig...

Jag ska prova!!

Jag har via min vän Josefin blivit inspirerad av Kostdoktorn Andreas Eenfeldt och hans sätt att äta, LCHF. LCHF står för Low Carb, High Fat. Eller lite kolhydrater med en högre andel fett.


MAN ÄTER SÅ HÄR:
•Ät gärna: kött, fisk, ägg, ovanjordsgrönsaker och naturligt fett (som smör).

•Undvik helst: socker och stärkelserik mat (som bröd, pasta, ris, potatis).

Ät när du är hungrig tills du är lagom mätt. Så enkelt är det. Du behöver alltså inte räkna kalorier eller väga maten. Och glöm alla industriframställda lightprodukter, nyckelhålsmärkningar och liknande.

Det finns goda vetenskapliga skäl att LCHF fungerar. När du undviker socker och stärkelserik mat stabiliseras ditt blodsocker och det fettlagrande hormonet insulin sjunker. Då ökar din fettförbränning och du blir mättare.

Min middag i går: brieost, rökt skinka, avocado, varm tomat med kryddor och smält ost.

Mitt stora problem är ju sötsuget och allt godis jag äter..... Jag har 25 kg att gå ner, minst. "Det enda sätet att få det som verkar omöjligt möjligt är att BÖRJA" så jag prövar. Det är andra dagen idag och sötsuget är redan mycket mindre,,,


Andreas har nyligen släppt en bok, Matrevolutionen, som var väldigt intressant! Jag har läst den från pärm till pärm nu. Det är häpnadsväckande om det stämmer som det står där i.


Vill ni köpa hans bok så finns den att beställa här!

Någon mer som provat LCHF? Och hur har det fungerat??

8 kommentarer:

  1. Hej! Jag är på vecka 9 med Lchf! Det går utmärkt. Jag har mer energi och har minskat en klädstorlek :) (har dock mycket att ta av!) hade en omställningsperiod med irritation och huvudvärk i 2-3-4 dagar...sedan blev jag så pigg och började städa skåpen hemma :)
    Funkar oftast bra men på resa och fest så kan det vara svårt att få till det , men i bland går det lätt, beror på vad man bjuds på.
    Vi är flera i familjen som kör Lchf nu och det finns mycket varierad och bra mat att göra om man har ork och lust. Det bästa av allt - inget sockersug! Inga problem att asvtå bullar och kakor, har inte ätit sådant på 9 veckor :)) Jag håller mig mätt också...så detta är min melodi. I målvikt ska jag över på mer GI-tänk är planen....men det är länge dit.

    SvaraRadera
  2. Ja skull hellre rekommendera GI. eftersom man äter så mkt mättat fett så ökar risken för höga kolsterolvärden och därmed hjärtinfarkt. På flera sjukhus får man in patienter som ätit lchf ett längre tag och fått såna förhöjningar. Den funkar som bantningsmedel men att i längden äta den och inte få äta frukt tex och måste äta piller för få isig vitaminer och mineraler verkar inte så vettigt. Har du testat GI? Långsamma kolhydrater Läs Paulin som är näringsfysiolog tror jag det var. Dessvärre är ju även lchf en kost man bara kan äta i i länder där man har råd att låta bli kolhydrater som är det billigaste livsmedlen. Jag går i gång på det här då jag har en kompis som ätit lchf i flera år o inte orkar någonting, orkar ej träna , har kramper på gr av magnesiumbrist som man kan få av lchf, håret är glanslöst och hyn tråkig. Hon har gått ner i vikt men allt annat har blivit sämre. Lycka till i alla fall vad du nu väljer Förresten i sista buffe stod det om dethär kram

    SvaraRadera
  3. Ja jag kör sedan januari och har helt blivit av med allt sug. Helt underbart! Men ge inte upp, de första veckorna kan vara lite jobbiga, lycka till!

    SvaraRadera
  4. Välkommen in i gänget =) Även om nu jag har gått över mot mer GI nu, men jag går inte ner så mycket mer med LCHF även om jag skulle vilja bli av med 3-4 kg till så. Men du - mät dig runt midjan och så, för ofta går man inte ner så mycket i vikt men väl i centimetrar! Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Vad kul att du hittade tillbaka :)

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Hej,
    helt rätt val!! Jag har tidigare varit en VVare men lyckades inte alls bra, var ständigt hungrig och tillät mig saker som jag inte alls skulle äta. Nu har jag ätit LCHF sedan nyår. Jag har väl inte tappat jättemycket i vikt (ca tre kilo)men jag mår mycket bättre rent allmänt. Är i stort sett aldrig sockersugen, och när jag tillåter mig något är det inte gott längre. Tex nu när vi är på semester i fjällen, innan har vi ätit godis, chips varje dag men nu nöjer jag mig med en liten bit mörk choklad. Fast vinet dricker jag fortfarande :)
    Jag har "lärt känna" Josefin genom hennes blogg när jag googlade på LCHF. Skulle vara kul att "lära känna" dig med och peppa varandra och dela våra erfarenheter.
    Stort lycka till.
    //Jennie H

    SvaraRadera
  7. Hej min vän!
    Det kommer att gå jättebra för dig! Vi stöttar varandra!!!
    Det kommer alltid att finnas de som säger att detta är farligt osv men du vet ju vad den nyaste forskningen visar eftersom du har läst boken Matrevolutionen vilken är bra att rekommendera till alla som vill lägga sig i och tycka... När de har läst den eller motsvarande litteratur så brukar de kritiska rösterna tystna. Oftast är det ju för att de inte vet men har hört från någon annan osv...
    Massor av kramar

    SvaraRadera